OURENSE, 10 de maio de 2024. O curso celébrase durante as tardes desta semana e nel están a participar trinta persoas que o seguen presencialmente e en liña, neste caso, desde o resto de Galicia, tamén desde Asturias, as dúas Castelas, Estremadura, Madrid, País Vasco e Valencia. O director de UNED Ourense, Jesús Manuel García Díaz, e o director provincial da DXT, David Llorente Rey, inauguraron o curso, salientando o compromiso da UNED coa seguridade viaria, entendendo que é esencial para a sociedade, por iso é polo que se realiza esta iniciativa formativa de extensión. "A formación viaria é necesaria para todos, tanto se camiñamos pola rúa ou xunto a unha estrada coma se poñémonos ao volante. Cantas barbaridades observamos de cando en vez tanto en cidade como en plena estrada. Disto e de máis aspectos falarannos profesionais expertos. Espero que gocen os relatorios e sírvanlles de proveito. Estou seguro de que paga a pena iniciativas como esta. Sexan moi benvidos".
O primeiro relator da semana foi o capitán xefe do Subsector de Tráfico de Ourense, Javier Barja Álvarez. Falou da vixilancia e control do tráfico na estrada: A Agrupación de Tráfico de a Garda Civil (ATGC): Medios persoais e materiais. Controis de velocidade, alcol e drogas. As relacións coas Policías Locais, competencias e colaboración.
Barja Álvarez insistiu en que os condutores teñen a obriga de adecuar a velocidade ás distintas circunstancias.
Barja mencionou a creación da Agrupación de Tráfico no ano 1959, os seus antecedentes e a súa evolución. A súa misión de vixilancia, regulación, auxilio e control do tráfico e do transporte, así como garantir a seguridade da circulación nas vías interurbanas. SInalou as dependencias ministeriais, e dos controis de velocidade, alcol e drogas expuxo a "posibilidade de reducir unha cuarta parte dos falecidos levando unha velocidade adecuada. A partir de 80 kms/h é practicamente imposible que un peón sálvese dun atropelo. Os condutores teñen a obriga de adecuar a velocidade ás distintas circunstancias. Hai todo un desenvolvemento lexislativo administrativo, penal e procesual respecto diso. O alcol está presente entre o 30% e 50% dos sinistros mortais, e os seus efectos negativos sobre a capacidade de conducir obsérvanse mesmo con niveis baixos de consumo. Das autopsias a condutores falecidos anualmente en España, obtense que un 20% deron positivo ao consumo de drogas, un 14% ao consumo de psicofármacos e que en 1 de cada 3 casos positivos (35%) hai consumo de dous ou máis substancias".
Tamén sinalou a existencia de acordos de colaboración, delegacións de competencias e servizos conxuntos coas policías locais.
Llorente Rey sinalou que as condenas en Ourense por detraemento de puntos foron en total 489.
David Llorente salientou "a importancia dos datos que nos lanza a dimensión sancionadora do fenómeno do tráfico: en 2023 detraéronse en toda España máis de 4 millóns de puntos (4.165.223 puntos exactamente) por sancións administrativas de tráfico e impuxéronse 107.362 condenas por delitos contra a seguridade viaria (dun total de 426.362 condenas por delitos, sendo pois a tipoloxía de delitos máis habitual). En Ourense foron detraídos 24.512 puntos e 489 condenas anotadas por estes delitos. Coñecer os procedementos e sancións é básico para un bo e harmónico funcionamento do sistema". Este relator, que é director provincial de Tráfico, expuxo que, desde o presente curso escolar 2023/2024 "xa se deberían impartir contidos específicos de educación viaria en diversas materias, segundo as fases educativas, pola reforma da Lei Orgánica de Educación (LOMLOE) vixente". Abordou as campañas de divulgación da DXT (as primeiras, as duras dos anos 90 e as máis sutís actuais), así como outros recursos divulgativos, iniciativas e colectivos vulnerables: peóns, ciclistas, motoristas e maiores.
Novoa Fernández explicou todas as tipoloxías de accidentes nas estradas.
Luis Novoa Fernández, presidente da Asociación Provincial de Autoescolas de Ourense, abordou tres aspectos sobre a formación que necesitan autorización:
O tenente Nogueiras explicou todas as tipoloxías de accidentes que existen, aos presentes tanto no salón como a través de Internet, pois son máis de 30 as persoas que seguron este curso desde toda España.
Este interesante curso de UNED Ourense rematou con outras dúas intervencións. O tenente-xefe do Destacamento de Tráfico de Ourense, Juan Carlos Nogueiras Iglesias, falou dos accidentes de tráfico, que son aqueles que se producen nunha das vías ou terreos obxecto da lexislación sobre tráfico, circulación de vehículos a motor e seguridade vial, no cal está implicado, polo menos, un vehículo en movemento e prodúcense:
Mencionou, tamén os accidentes de trabajo, é decir, "aquela lesión corporal sufrida polo traballador a consecuencia do labor executada por conta allea, ou con ocasión á mesma (art. 115 LGSS). Para que un accidente teña esta consideración debe existir:
O accidente no trabajo pode ocasionarse por tarefas desenvolvidas distintas ás habituais, xa sexa porque foron encomendadas polo empresario, ou ben porque o traballador as executara espontáneamente en interese da empresa (Art. 115.2c LGSS). Inclúense as lesións que podan producirse in itínere. Tamén as enfermidades comúns que contraiga o traballador, sempre que se acredite a citada causalidade ou as padecidas con anterioridade e que se agraven como consecuencia do accidente de traballo. Os accidentes por imprudencias profesionais (Art. 115.5 a LGSS), ocasionados polo exercizo dun traballo ou profesión e da confianza que inspiran ao accidentado.
Nogueiras falou tamén dos accidentes de trabajo en misión. "O TS concibe o accidente en misión como unha modalidade específica de accidente de traballo, onde se produce o desprazamento do traballador co obxecto de realizar unha actividade encomendada pola empresa. A misión, integrase por dous elementos conectados coa prestación de servizos do traballador, que son:
Sobre o accidente laboral en misión no caso dos transportistas, sinalou Nogueiras que, neste caso:
Unha sentencia do TS sinala que no suposto dos transportistas non se está cara un accidente de traballo en misión, senon que estaremos cara un accidente de traballo común, dixo o relator, quen explicó todas as categorías de accidentes que se contemplan. Juan Carlos Nogueiras manifestou que os sinistros viarios son a primeira causa de accidentes laborais. "Perto de 200 traballadores morren nun sinistro de tráfico ao ir ou ao voltar do traballo, ou durante a súa xornada laboral. Representan case 1/3 dos falecidos en accidentes laborais".
Ao referirse ás prestacións por incapacidade temporal, o conferenciante mostrou como están na lexislación:
Martín Atienza reivindicou a importancia de destinar un maior investimento en estradas así como de dispoñer canto antes de estradas intelixentes.
O curso rematou coa intervención de Miguel Ángel Martín Atienza, xefe de Conservación e Explotación do Sector III de Ourense. Expuxo que os accidentes de tráfico son unha pandemia evitable. "Debemos revertir a tendencia alcista da sinistralidade, para elo existe unha Estratexa Nacional de Seguridade Viaria para a década (2021-2030)". Sobre mellora de estradas, dixo que "todas as administracións titulares de estradas (estatal, autonómica e local) contan cos procedementos e ferramientas de xestión da seguridade necesarias, e están avanzando cara deseños de vías máis benignas ou que perdoan certos erros dos conductores. É imprescindible unha maior inversión. Como responsables do mantemento e restitución das condicións da seguridade da vía, debemos ser conscientes de que podemos incurrir nun delito penal recollido no artigo 385 do Código Penal. Invertir en conservación de estradas é esencial. Estanse dando os primeiros pasos para adatar as infraestruturas viarias á nova mobilidade, condicionada esta pola presenza do vehículo conectado e autónomo. Dispoñer canto antes dunhas estradas intelixentes contribuirá, tamén, ao obxectivo da redución da sinistralidade nas nosas vías". Por último, Atienza declarou que os usuarios vulnerables, (ciclistas, peóns e motoristas), "constitúen un elemento crave á hora de conseguir ese desexado obxectivo de cero falecidos e, por iso, debemos planificar infraestruturas con medidas específicas para protexelos dos coches. Debemos regular os vehículos de mobilidade persoal (VMP) como unha nova realidade crecente nas nosas cidades".
Despois dunha semana tan intensa de conferencias, o director de UNED Ourense agradeceu a todos os participantes a súa presenza neste curso: "agardo que todo o aquí exposto desde o pasado luns sexa do voso proveito. Tocáronse numerosos aspectos da seguridade viaria e todos con auténticos profesionais do sector, a Dirección Xeral de Tráfico, a Garda Civil, Conservación de Estradas da zona III de Ourense... un bo cadro de persoal de relatores para concienciarnos a todos da responsabilidade á hora de saír á rúa para pasear ou no momento no que nos agarramos ao volante. E a UNED é consciente da importancia de formar á sociedade tamén en seguridade viaria. Por iso este non vai ser o último curso que sobre esta materia desenvólvase neste centro universitario. Seguiremos traballando para ofrecer novas edicións. Grazas aos oíntes como aos relatores polo seu traballo nesta iniciativa".
UNED Ourense
Comunicación