OURENSE, 11 de maio de 2022. Comezou en Ourense o curso sobre noticias falsas en clave xornalística e filosófica organizado pola Facultade de Filosofía da UNED en colaboración con UNED Ourense. As catro conferencias de que consta impartense no salón de actos do Centro Cultural Marcos Valcárcel. O primeiro en intervenir foi o director de UNED Ourense, Jesús Manuel García Diaz. "É un gozo poder celebrar no noso centro e na nosa cidade un curso coa categoría que este ten. Un curso con relatorios científicos sobre un asunto que preocupa como este das novas falsas. As redes sociais provocan a comunicación de moitos a moitos. Calquera acontecemento pode ser publicado e facerse viral malia as empresas de comunicación non o fagan público. Seguindo a Ferrán Sáez Mateu, vivimos nunha paisaxe de pantallas, na que apenas a uns milímetros da nosa beira existe un mundo no que coexisten as cousas-certas-pero-desagradables coas cousas-falsas-pero-emocionalmente satisfactorias. Esa disyuntiva, dí, esistiu sempre, pero é probable que nunca fora tan resolutiva e inmediata como hoxe. Temos dúas xornadas para coñecer a fondo este tema, para pensar e analizar. E aprender con catro profesionais como son os nosos relatores. Investigadores rigorosos que nos van sorprender. Dou as grazas de antemán a todos elles así como á Deputación de Ourense por permitir que celebremos no seu Centro Cultural esta iniciativa de tanta actualidade nunha sociedade posmoderna como a nosa. Desexo aos asistentes que gocen moito cos contidos deste curso".
O primeiro relator en intervir foi Carlos Elías, catedrático de Xornalismo da Universidade Carlos III de Madrid e catedrático Jean Monnet de “UE, desinformación e fake news”. O seu tema foi Ciencia e xornalismo como ferramenta contra as fake news . O doutor Elías sinalou que a desinformación é unha estratexia organizada cun propósito. E así fai a distinción entre bulo y fake news:
O relator mencionou igualmente o contracoñecemento, información errónea presentada de modo que pareza baseada en feitos. Como sinalou Thomson, no seu libro Los nuevos charlatanes, son “ideas que na súa forma orixinal e bruta floreceron únicamente nos arrabais da sociedade e hoxe as consideran en serio incluso persoas cultas do mundo occidental”.
Carlos Elías citou a Teoría Francesa e os estudos culturais na orixe das novas falsas, mencionando a Lyotard cando dí que a ciencia é “unha gran narrativa pero só unha una narrativa máis (pero as grandes narrativas perderon a súa influenza no século XX). Ou Derrida, cando critica a ideoloxía totalizante do logocentrismo e a razón. En 1992 houbo unha polémica grande co seu doutoramento honoris causa en Cambridge. Tamén citou varios traballos de Paul Feyerabend (1924-1994) e o anarquismo epistemolxgico. Del é a sua frase: O único principio que non inhibe o progreso é: todo vale.
O doutor Elías tambén mencionó, entre outros, a autores como Alberto Villoldo co seu libro La iluminación. Sanación de los chamanes; Michael Harner e La cueva y el cosmos. Encuentros chamánicos con otra sociedad. Así adentrouse nos feitos alternativos, a postverdade e as fakes news para sinalar a cultura converxente e fake news. Indicou que a converxencia mediática son conexións de contidos mediáticos dispersos; a cultura participativa é aquela na que o espectador non é pasivo e a intelixencia colectiva, que implica coñecemento comparativo acumulativo.
Para crear un rumor en internet, os ingredentes son os seguintes:
Como traballa a ciencia?
Para evitar o sesgo de confirmación, o relator puxo de manifesto que as observacións esporádicas están sesgadas. “É millor tratar de obter unha visión global antes de recomendar prácticas específicas. É necesario tratar de explicar sempre os principios subxacentes que soportan a recomendación que se está dando”. Mencionou a estrutura química dos neurotransmisores e o equilibro dopamina-serotonina. A dopamina fai referencia ao cambio e á aventura mentras que a serotonina fai referencia ao aquí e agora.
“As emocións teñen que ver coas cantidades de neurotransmisores”, dixo, facendo referencia aos estudos das emocións de Charles Darwin ata chegar á neuropolítica con traballos como os de Adolf Tobeña ou Frank Vander Valk. A dopamina incentiva os novos estímulos. O cambio.
Os dopaminérxicos:
En canto á diferenza dopaminérxica entre dereita e esquerda sin saber química, o relator trouxo unha frase de Matt Bai, redactor jefe de Política no New York Times cando dixo: “Os demócratas gañan cando encarnan a modernización. O progresismo triunfa únicamente cando representa unha reforma de Goberno, máis que o simple mantemento. (…) Os estadounidenses non necesitan demócratas que defendan a saudade e a restauración. Para eso xa teñen aos republicanos.”
Carlos Elías espuxo tambén os modos para converter a un progresista en conservador:
1.-O medo e as ameazas
Os usuarios que adoitan comentar as noticias alternativas son máis activos que aqueles que discuten sobre ciencia. Os datos proceden dunha análise da actividade de 1,2 millóns de usuarios de Facebook durante cinco anos, desde 2010 a 1014.
Outro aspecto mencionado nesta conferencia é o do paradoxo do conspiranoico. “Aqueles que din estar máis atentos á manipulación perpetrada polos medios de comunicación tenden a interaccionar máis a miúdo con fontes falsas, e, por tanto, son á súa vez os máis proclives a ser manipulados”.
Os elementos para unha boa teoría conspirativa necesitan ao conspirador e un plan: “O conspirador é o vilán da historia e para que a historia teña percorrido o vilán debe ser identificable pero non excesivamente concreto. Van desde as clásicas seitas semisecretas -como os Illuminati ou os masóns- ata os máis contemporáneos como o Club Bilderberg ou a Sociedade Skull & Bones”. O plan “é a liña argumental da historia conspirativa. É a razón de ser. Sempre implica un dominio da humanidade e do planeta e, en xeral, ten que perdurar mesmo tras a morte dos conspiradores. Para que a sociedade crea esta liña argumental debe asumir un postulado difícil de aceptar desde o punto de vista racional, pero non desde o emocional: que hai poderosos que teñen un control de todo”.
Hai modelos matemáticos que permiten describir o proceso de difusión dun rumor, nos que se detivo o relator, quen citou tamén o uso da psicoloxía para enganchar á opinión pública ás aplicacións e numerosos exemplos de rumores e bulos. Tamén se detivo en Wikipedia para preguntarse que a fai diferente das enciclopedias tradicionais: “É un proxecto en liña, hipertextual, aberto, colaborativo, universal e sen ánimo de lucro (non hai unha editorial detrás que rendibilice economicamente a produción de coñecemento), que permite unha actualización practicamente inmediata de feitos e datos en calquera idioma”. Wikipedia non ten dereitos de autor, é de todos. Sobre a cualificación intelectual dos autores, sinalou Elías que “na Enciclopedia Británica, a entrada de «radioactividade», por exemplo, redactouna Marie Curie, a primeira persoa que gañou dous premios Nobel en distintas especialidades, Física e Química. En Wikipedia, calquera pode introducir e/ou modificar contidos, mesmo de maneira anónima. Confíase na intelixencia colectiva”. E engadiu: “Wikipedia non só demostrou ter influencia cultural, como corresponde a unha enciclopedia, senón que en termos controvertidos –desde ‘ homeopatía’ ata ‘Hugo Chávez’–, converteuse nun espazo de disputa ideolóxico e intelectual”.
Moitas institucións e empresas importantes que, a través da súa influencia publicitaria, controlaban a súa imaxe nos medios tradicionais, agora non poden fiscalizar a versión que delas ofrécese en Wikipedia, aínda que poden tentar manipulala. E aí está a entrada WikiLeaks como exemplo de wiki controvertido. “O obxectivo é comprobar cando e como Wikipedia configurouse nun dos espazos crave para a popularización desta rede de filtracións masivas de documentos secretos de empresas, gobernos e institucións”.
Os momentos con maior volume de consultas coincidiron cos de maior actividade editora do wiki, no ano 2010, cando WikiLeaks alcanzou o seu maior impacto mediático e político coas súas tres filtracións máis polémicas: as das guerras de Iraq e Afganistán, e a dos cables diplomáticos de Estados Unidos (Cablegate).
Logo prodúcese a guerra de edicións de modo que a páxina do FRAPP en Wikipedia tivo 28 cambios en seis horas. Motivos máis comúns para unha guerra de edicións:
Criterios:
Tras el falou Alejandro Fernández-Roldán Díaz, investigador predoctoral na UNED, graduado en Comunicación na Universidade Carlos III de Madrid, máster en Comunicación Corporativa e Publicitaria na Universidade Complutense e máster en Datos e Sociedade na London School of Economics. E fíxoo coa conferencia titulada Como funcionan as plataformas dixitais? Citou o texto de J. Haidt, en The Atlantic: “En 2008, Facebook converteuse na plataforma dominante, con máis de 100 millóns de usuarios mensuais, camiño dos 3.000 millóns actuais. Na primeira década do novo século, críase que as redes sociais eran unha bendición para a democracia. Que ditador podería impoñer a súa vontade a unha cidadanía interconectada? Que réxime podería construír un muro para impedir o acceso a Internet? (...). En 2012, mentres se preparaba para sacar a Facebook a bolsa, Mark Zuckerberg reflexionou sobre aqueles tempos extraordinarios e expuxo os seus plans. "Hoxe, a nosa sociedade alcanzou outro punto de inflexión", escribiu nunha carta aos investidores. Facebook esperaba "reconstruír a forma en que a xente difunde e consome información". Ao darlles "o poder de compartir", axudaríalles a "transformar de novo moitas das nosas institucións e industrias principais” “Nos 10 anos transcorridos desde entón, Zuckerberg fixo exactamente o que dixo que faría. Reconstruíu a forma en que difundimos e consumimos a información, transformou as nosas institucións e levounos máis aló do punto de inflexión. Non funcionou como el esperaba".
As plataformas dixitais son dúas cousas á vez: 1) software ‘basee’ sobre a que xerar máis software, e 2) mercado de produtos e/ou servizos.
Fernández- Roldán retoma o ensaio de Haydt:
“Nas súas primeiras versións, plataformas como Myspace e Facebook eran relativamente inofensivas. Permitían aos usuarios crear páxinas nas que publicar fotos, actualizacións familiares e ligazóns ás páxinas, (…) dos seus amigos e grupos musicais favoritos. Deste xeito, as primeiras redes sociais poden considerarse un paso máis na longa progresión de melloras tecnolóxicas -desde o servizo postal ata o correo electrónico ou as mensaxes de texto, pasando polo teléfono- que axudaron á xente para alcanzar o eterno obxectivo de manter os seus vínculos sociais.” Pero aos poucos, os usuarios das redes sociais sentiron máis cómodos compartindo detalles íntimos das súas vidas con estraños e corporacións. (…) volvéronse máis adeptos a mostrar aspectos das súas vidas e a xestionar a súa marca persoal, actividades que poden impresionar aos demais, pero que non profundan as amizades da forma en que o faría unha conversación telefónica privada. Unha vez que as plataformas dixitais adestraron aos usuarios para que pasasen máis tempo ‘actuando’ e menos creando vínculos, se ha preparou o escenario para a maior transformación, que comezou en 2009: a intensificación da dinámica viral.”
O relator descoñece “por que os usuarios fómonos sentindo aos poucos máis cómodos compartindo en redes sociais aspectos que antes quedaban reservados ao ámbito privado, pero está claro que as plataformas identificaron esta tendencia e explotaron a cada vez máis frecuente procura da viralidad”. Lémbranos que as plataformas dixitais comezaron a cambiar uns doce anos atrás:
Antes de 2009, Facebook ofrecía aos usuarios “unha simple liña de tempo: un fluxo interminable de contidos xerados polos seus amigos e conexións, coas publicacións máis recentes na parte superior e as máis antigas na inferior. Con todo, grazas á posibilidade de dar gústame ou compartir un contido, e coa necesaria axuda de algoritmos, as plataformas dixitais comezaron a ofrecernos primeiramente aquel contido que, en base ao noso comportamento previo na plataforma, estiman que captará a nosa atención en maior medida”.
As plataformas dixitais son agora estruturas especialmente deseñadas para a recollida e procesamento de datos persoais.
Na súa vertente de ‘mercado’, as plataformas son intermediarios que conectan usuarios e anunciantes. Algúns dos motivos do seu gran crecemento:
As plataformas dixitais teñen agora un modelo de negocio moi dependente da cultura da interacción. “Maior atención pola nosa banda supón maior tempo na plataforma, algo que lles permite mellorar aínda máis o coñecemento sobre os usuarios a través do rastro dixital que van deixando tras de si. Coñecer mellor aos usuarios atrae á súa vez a maior número de anunciantes que queren chegar a un determinado público, o cal redunda nunha mellora de ingresos”, apunta o relator.
Di Alejandro Fernández-Roldán que as plataformas usan algoritmos que fomentan a exposición a contido afín. E foilles ben porque os ingresos do ano 2021 en Facebook suman 117.929 millóns de dólares, o 97% procede de publicidade, segundo os datos de Meta Investor Relations, 2022. Os ingresos en Twitter, e outras no 2021 suman 5.077 millóns de dólares, procedente un 88% da publicidade, segundo Twitter Investor Relations 2022. “As plataformas son altamente dependentes da venda de espazos publicitarios. Quen estaría disposto a poñer en perigo o 90-95% dos seus ingresos? Polo tanto, os incentivos propios a cambiar o seu modelo de negocio son practicamente cero. Poderiamos dicir que é un círculo vicioso difícil de frear. Polo menos desde a autorregulación”. As plataformas, sinala o relator, son mercados con dúas caras pois ofrecen dúas ou máis produtos ou servizos, dous ou máis grupos de clientes (lados); as demandas de ambos os lados están relacionadas por efectos de rede indirectos e a plataforma non existiría sen un destes lados. Un mercado de dobre lado “é aquel en o que unha empresa actúa como unha plataforma, vendendo ou ofrecendo dúas ou máis produtos ou servizos a dous grupos de consumidores, cuxas demandas están relacionadas por efectos de rede indirectos. O mercado e a conexión entre os lados non existirían sen a Plataforma”, asegura Fernández-Roldán.
E é aquí cando o relator quere introducir na ecuación as noticias falsas. “A definición máis frecuente en medios de comunicación entende as noticias falsas como publicacións (falsas) con gran potencial para viralizarse e que tratan de asemellarse a noticias reais (Tandoc et ao., 2017). Esta definición pódese ampliar explicitando o obxectivo da noticia falsa, que non é outro que desinformar e influír dalgún modo na opinión pública (Lazer et ao., 2018). Con todo, estas definicións apelan a un prototipo de noticia falsa que deixa fóra algúns elementos importantes. Vexámolo con dúas preguntas:
Explica que está moi estendida a idea de que as noticias falsas están moi presentes na nosa vida e que a súa difusión foi fundamental á hora de determinar citas electorais clave como o Brexit ou nas eleccións presidenciais estadounidenses de 2016. “Con todo, aínda que se verteu moita tinta sobre este asunto, non hai unha evidencia clara que sustente isto. Repasemos algúns puntos crave sobre o que sabemos das noticias falsas a través de publicacións académicas:
Alejandro Fernández- Roldán pregúntase se é este descenso na confianza de distintas institucións consecuencia do auxe das noticias falsas. E sinala que hai numerosos erros de percepción sobre as ideas que teñen aqueles ideolóxicamente menos afíns a nós. “Isto descubriuse polo menos en EEUU, e quizá os resultados non sexan completamente extrapolables ao noso contexto, pero si nos advirten de que poida suceder tamén en España. En concreto, este estudo o que fai é avaliar canto as persoas acertan ou se equivocan ao estimar a prevalencia de ideas extremistas en quen é menos ideolóxicamente afíns. O que indican os resultados é que aqueles afíns a un determinado partido político sobreestiman a cantidade de persoas votantes doutro partido que teñen ideas radicais”. “Estudos como este móstrannos que Twitter pode parecerse á sociedade máis do que pensabamos, e que en efecto unha gran porcentaxe de usuarios de Twitter apenas mostran interese por contido sobre política. Un estudo de Pew Research en Estados Unidos pon números sobre este fenómeno: o 22%, ou sexa, entre un cuarto e un quinto dos americanos ten unha conta de twitter. E só o 13% dos tweets dos americanos inclúen contido sobre política nacional. E un segundo dato aínda máis rechamante: o 97% deses tweets sobre política, é dicir, case a totalidade dese 13%, foron publicados polo 10% dos usuarios máis activos. É dicir, o contido político é minoritario e a súa creación e consumo é tamén limitado. Isto quere dicir que unha pequena proporción dos usuarios é realmente activa. Significa isto que non debamos prestarlle atención a este fenómeno? Por suposto que non”. Se as cámaras de eco en liña existen, “son unha realidade para relativamente poucas persoas que, con todo, poden exercer unha influencia e visibilidade desproporcionadas. Noutro estudo de USA que analizaba o comportamento en liña de cidadáns durante a campaña presidencial de 2016 descubriuse que o 5% da poboación consome o 95% de fake news”.
En Facebook a polarización acumúlase en páxinas de contido político. Á pregunta de se recomendan as plataformas contido extremo por defecto o relator di que non, “ou polo menos non por defecto. A exposición a vídeos de canles alternativas, conspiranoicos ou extremistas en Youtube concéntrase en gran medida nun pequeno grupo de persoas con altos niveis previos de resentimento. Estes espectadores xeralmente subscríbense a estas canles (o que fai que Youtube recomende os seus vídeos con máis frecuencia) e, a miúdo, seguen ligazóns externas a Youtube en plataformas extremistas como 8Chan. Os investigadores observaron que o 72% das vistas de vídeos de canles alternativas e o 81% das vistas de vídeos de canles extremistas proveñen de subscritores da canle en cuestión. Por tanto, podemos concluír que as plataformas dixitais aprenden co tempo das nosas preferencias e ofrécennos contido que nos pode interesar. Aínda así, á parte de curar contido que contraveña as súas políticas, non limitan o acceso a contidos extremistas ou conspiranoicos. O problema é a falta de pluralidade”.
O relator sinalou como a difusión de noticias en plataformas amplifica os efectos da exposición selectiva e impulsa a creación de cámaras de eco. Con todo, descoñecemos os efectos… Baixo esta novo paradigma de maior relevancia das plataformas, os usuarios non temos que buscar activamente información acorde coa nosa orientación política posto que as plataformas fornécennola automaticamente cun aura de obxectividade: o mundo parécese ás nosas preferencias sen que nós expresarámolas, polo menos de forma explícita. Esta dinámica pode resultar perigosa. Os nosos sesgos e a nosa ‘docilidade’, é dicir, a nosa tendencia para depender en boa medida de suxerencias, recomendacións e información procedente de canles sociais, fannos vulnerables cara o fenómeno da exposición selectiva”. E tamén, , _prosegue Fernández-Roldán_ “fenómenos a priori tan disparatados como QAnon, que parte dunha premisa, digamos aloucada, tiveron o seu eco máis aló do mundo en liña, como no recente asalto ao capitolio. A realidade, con todo, é que descoñecemos o verdadeiro mecanismo causa-efecto, e non sabemos se o elemento causante son as noticias falsas, ou se pola contra estas son unha sorte de pretexto para levar a cabo acciones coas que simpatizariamos independentemente da súa poder de convicción. Pero, precisamente pola importancia deste asunto é importante volver apuntar cara á necesidade de dedicar recursos á investigación en desinformación, o funcionamento das plataformas dixitais e as posibles intervencións”.
E advirte: “as noticias falsas, aínda que teñen gran potencial para viralizarse e son capaces de xerar un alto volume de interaccións, moitas veces pola súa capacidade para espertar fortes emocións, algo que está ben documentado, non son tan prevalecentes como puidésemos pensar. Cando os espectadores ou consumidores reflexionan con calma sobre o contido dunha información, son realmente bos á hora de detectar falsidades. O problema, como sinalan Daniel Kahnemann ou Gordon Pennycook nos seus experimentos, é que moitas veces non nos detemos a pensar de forma pausada e analítica, e con todo deixámonos levar pola velocidade dos fluxos de información actuais. Para procesar toda esta información, en moitas ocasións imos co piloto automático aceso, que é propenso a erros de procesamento. É dicir, a sesgos”. O máis preocupante é, segundo o conferenciante, que moitos usuarios comparten noticias falsas a propósito de que o son, simplemente porque se aliñan coas súas ideas, o cal contribúe a un fluxo cínico de contido que pode prexudicar a calidade da opinión pública. “Os científicos sociais identificaron polo menos tres forzas principais que unen ás democracias exitosas: o capital social (amplas redes sociais con altos niveis de confianza), institucións fortes e historias compartidas. As plataformas dixitais puderon contribuír á erosión das tres”.
Así deuse por finalizada a primeira das dúas xornadas deste curso tan interesante en UNED Ourense. Mañá intervirán Uxía Carral Vilar, doutoranda e docente no Departamento de Comunicación na Universidade Carlos III de Madrid, membro-investigadora da Cátedra Jean Monnet “ EU, Disinformation & Fake news”, que falará acerca das noticias falsas como arma política nas redes sociais. E Jesús Zamora Bonilla, catedrático de Lóxica e Filosofía da Ciencia na Facultade de Filosofía da UNED, quen pechará o curso co relatorio: Xornalismo, redes sociais, ciencia e verdade. A partir das 18.30 horas no Centro Cultural Marcos Valcárcel.
UNED Ourense
Comunicacion