OURENSE, 5 de outubro de 2021.- O profesor da UNED, doutor Antonio Perla de las Parras, ofreceu hoxe unha conferencia sobre a cor na obra de Antonio Palacios, desde Madrid. Un tema realmente suxestivo para ser gozado nesta intervención dentro das Xornadas que sobre o legado do arquitecto porriñés celebra a UNED en Ourense. "Sobre a complexidade que supón tentar enmarcar nunha corrente determinada a obra de Antonio Palacios, é algo do que xa se escribiu en repetidas ocasións. Tachalo de arquitecto ecléctico foi un recurso repetido no tempo cara a complexidade de enmarcar (ou quizais deberiamos dicir entender?) a súa obra, infestada de referencias e recursos plásticos tomados, ou incorporados desde as denominadas como artes decorativas", sinalou o profesor Perla.
"Pero é precisamente nas mans de grandes creadores como Palacios, nas que esas artes cobran maior sentido, fusionándose como un só e único obxecto global", engadiu. Antonio Palacios viviu un momento de vital importancia na reivindicación e desenvolvemento das artes que tamén foron chamadas industriais e incorporou a algúns das súas máis destacados creadores na consecución dos seus proxectos.
Por razóns estratéxicas o relator centrouse no recurso da cor a través do emprego da cerámica, "seguíndoa por algunhas das súas máis significativas obras madrileñas, pois como indicou, "aínda que iniciemos o percorrido polo Puente de María Cristina de San Sebastián, enseguida enlazaremos co palacio de Comunicacións de Madrid e o Hospital de Xornaleiros de Maudes, para seguir co Pavillón do Círculo de Belas Artes no Retiro, e o emprego da cerámica no Metropolitano madrileño". Antonio Perla concluíu a súa intervención centrándose no edificio do Círculo de Belas Artes, tamén de Madrid, e a consecución dunha cerámica monumental que significase unha arquitectura igualmente monumental. Sinala o profesor da UNED que a dificultade de cualificar a este arquitecto galego nun movemento concreto ha desempeñado un papel negativo "que nos impediu contemplar pausadamente a verdadeira dimensión e singularidade da súa obra". Engade que "custou ir desentrañando pequenos fitos, como lle da súa xenial achega á obra do Metropolitano de Madrid, pero non só no relativo á súa infraestrutura senón no que se refire ao seu deseño total, co recurso da azulejería como motor destinado a marcar os seus acenos de identidade e establecer un concepto espacial único".
O doutor Perla explica que Palacios perseguiu alcanzar a obra total e para iso rodeouse de varios artistas que a axudasen. Pensemos en Daniel Zuloaga ou en Sebastián Augado. "Antonio Palacios introduce a cor na súa arquitectura de maneira sutil, de forma que pasa practicamente desapercibido, pero a súa presenza é tan importante que é imposible disociarlo dela". Engade que de modo especial será a cerámica "a encargada de materializar, xogando coa luz e as sombras, un concepto tan presente na súa obra. Probablemente esa sexa a clave do que podemos definir como a súa atracción polos reflexos metálicos, e case na mesma categoría polos lustres". Resalta o relator que "poucas manifestacións cerámicas podemos atopar tan espectaculares en canto ás súas dimensións como as levadas a cabo da man de Palacios". Por iso rodéase de ceramistas que fagan pezas grandes proporcións. Así, cando con Zuloaga ensaiaba que formas cerámicas empregar no edificio do Hospital de Xornaleiros ou de Maudes, "desenvolveu con Daniel Zuloaga a formación duns panos realizados nun modelo de azulexo totalmente innovador, coa forma característica que lle daría o nome de pinga de auga e o emprego de lustres sobre bases diferentes para lograr os xogos de luz, brillo e sombra que contribuísen ao movemento das fachadas". Salienta o profesor Perla a "impecable execución dos conxuntos cerámicos que podemos ver en case todas as súas obras, e que se corresponde con esa idea de Palacios como arquitecto total por cuxas mans pasan todos e cada un dos detalles da súa arquitectura, contando sabiamente co coñecemento, a mestría e a arte daqueles autores de quen se rodea".
En Antonio Palacios non falta o dourado. Recorre ás cerámicas de reflexo metálico e non só en edificios relixiosos. Tamén se ve esa cerámica en estacións de Metro como a de Tirso de Molina, pezas, di Perla, que posiblemente son da autoría de Sebastián Augado. E en canto ao Metropolitano, as estacións das primeiras liñas foron deseñadas ata o último detalle polo arquitecto porriñés "e nelas a cerámica foi o elemento omnipresente en todas as súas superficies, singularizándolas con todo con diferentes deseños espaciais que identificaban cada estación". O doutor Perla de las Parras protagonizou unha sesión chea de encanto grazas ás imaxes que ilustraban o que ía dicindo acerca da presenza da cor na obra palaciana.
ESTAS XORNADAS PODEN SEGUIRSE DE DÚAS MANEIRAS:
-Presencialmente acudindo ao salón de actos do Centro Cultural Marcos Valcárcel
-Oss que elixiron seguilas en directo via streaming adxuntamos un PDF coas instruccións a seguir. Quenes sexan alumnos da UNED aplican ás súas propias claves de acceso. Os que son alleos á UNED seguen as instruccións descritas e as súas claves de acceso serán estas:
Usuario: alumno1
Contrasinal: 20121generico
Logo os estudantes UNED e os NON UNED acceden (tal como está descrito no pdf) á ligazón:
http://www.intecca.uned.es/portalavip/directos.php?ID_Grabacion=490980&ID_Sala=320036 e verán na súa pantalla o evento Xornadas Antonio Palacios (a conectarse ás 19 h).
Para recibir o diploma da Universidade é preciso matricularse aquí.
UNED Ourense
Comunicación